Yoga hemma!

Det finns många fördelar med att hålla kroppen i rörelse. Yoga har dessutom visat sig kunna minska känslan av stress. Här bjuder vi på en enkel övning för dig som känner dig stel eller har ont i kroppen. Perfekt att göra hemma, på små ytor och med minimal utrustning. Namaste!

Yoga har en lång historia, metoden eller filosofin har omnämnts
i texter så gamla som 4 000 år(!). Då, långt före vår tideräkning, låg fokus på andlig utveckling. I dag kan vi också lista flera positiva fysiska effekter av yoga, som sänkt blodtryck, förbättrad koncentra­ tionsförmåga, samt att lyckohormonerna i kroppen ökar.
En av de stora fördelarna med yoga är att du knappt behöver någon utrustning och det är lätt att komma igång som nybörjare.

Här är en enkel andningsövning som du kan göra med eller utan hjälpmedel:

1. Ta tre–fem djupa andetag, pys ut luften mot lätt stängda läppar. Du ska försöka öka mängden luft i lungorna.

2. Ta något vanligt andetag.

3. Andas in djupt och gör sedan en kraftig utandning med öppen mun och hals, som om du skulle ”imma en spegel”. (Vid Covid-19- smitta ska du hålla en näsduk för munnen.)

4. Upprepa tre gånger.

5. Avsluta med några vanliga andetag.

6. Hela proceduren kan upprepas två–fem gånger per dag efter behov.

SOLHÄLSNINGEN

Solhälsningen är en bra övning för att strecha kroppen. Här är en variant som utförs sittande på stol. Sätt på någon lugn musik du tycker om – dämpa kanske ljuset något – och andas. Du kan göra övningen i flera omgångar för att få mer rörelse och cirkulation i kroppen. Känn efter, är det inte bekvämt ska du inte pressa dig själv. Lyssna till din kropp.

Sugen på mer yoga?
På Youtube går det att hitta timtals med yogaövningar för alla knoppar och kroppar. Vi kan särskilt tipsa om amerikanska Yoga with Adriene, som guidar dig genom allt från lättsamma andningsövningar till svettiga vinyasa­pass. Dessutom gör hon det helt gratis.

Scroll to Top