Kan mindfullness hjälpa i tunga tider?

Sedan i mars har vi fått ändra våra liv och begränsa vårt umgänge, vilket för många också lett till ett sämre mående. Ensamhet och att inte kunna påverka sin situation är tärande. Kati Knox menar att mindfulness kan hjälpa. Här ger hon en inblick i det hon kallar för gratis medicin.

Du behöver inga speciella kläder eller dyr utrustning. Allt du behöver göra är att blunda och fokusera. Mindfulness kan utövas av alla. Kati Knox, yogainstruktör, beskriver det som att vrida ner tempot, både fysiskt och mentalt och att det i grund och botten handlar om att bli medveten om sin andning och sina tankar för att balansera sig själv. Genom mindfulness blir det lättare att acceptera oro och ångest genom att tillåta känslorna och sedan konstatera att de inte kommer att finnas kvar för alltid.

– Det kommer att gå över och det finns en tröst i att hela världen upplever i princip samma sak just nu i och med pandemin. Många är rädda för vad de ska känna när de stannar upp, men det som kommer behöver komma för att du ska kunna gå vidare.

Hon tycker att det finns ett stigma kring att må dåligt, men att det är en del av livet. Att konstatera det innebär acceptans istället för fokus på problemet.

– Alla kan inte vara glada hela tiden. Det är okej att känna sig arg, frustrerad och ledsen.Kati Knox menar att många ägnar sig åt mindfulness utan att veta om det. Det kan handla om trädgårdsarbete eller att ta en promenad och titta på älven. Att bli medveten om vad som finns runtomkring är vad det handlar om.

Själv upptäckte hon mindfulness 2007 vilket har hjälpt henne väldigt mycket.
– Det har gett mig en grund att stå på. Jag har tidigare varit väldigt deprimerad, men har nu det här verktyget som hjälper mig. Det ger mig tillåtelse att sakta ner när jag behöver det. Mindfulness är gratis medicin. Det och yoga har räddat mitt liv, säger hon.

PROVA MINDFULNESS

Kati Knox tipsar
Börja med att sätta eller lägga dig bekvämt och blunda. Föreställ dig hur rummet du befinner dig i ser ut. Hur är möblerna placerade, var sitter fönstret och dörren? Visualisera dig själv när du sitter eller ligger i rummet. Börja sedan med att skanna hela din kropp från hjässan och sedan varenda del av kroppen tills du kommer till tårna. Slappna av i kroppsdelarna alltefter som du gör skanningen. Du kan göra detta mer eller mindre långsamt.

Andra sätt att utöva mindfulness är att varje kväll reflektera över dagen som varit. Hur har den påverkat mig? Hur mår jag just nu? Hur känns min andning? Kan jag ta längre andetag och hur känner jag då? Detta skapar förutsättningar för att du ska lära känna dig själv bättre.

Scroll to Top